فهرست بهای سال 1398 به همه نرم افزارها اضافه شد

با توجه به انتشار فهارس بهای سال 98 در ابتدای سال جاری توسط سازمان مدیریت، کلیه فهارس پایه سال 98 به نرم افزارها اضافه گردید و از این پس کلیه اعضای محترم می توانند به تمامی فهارس سال 98 و سالهای قبل دسترسی داشته باشند.

آشنایی با نرم افزار های آنلاین

نرم افزارهای آنلاین متراک

شاید شما هم جزء افرادی باشید که هنوز تجربه کار با نرم افزارهای آنلاین را تا کنون نداشته اید. در این مطلب قصد دارم تا شما را با اینگونه نرم افزارها تا حدودی آشنا کرده و تجربه جدید را به شما هدیه کنم.

نرم افزارهای آنلاین چه هستند و چگونه کار می کنند؟

چرا آنلاین؟ و فایده این کار چیست؟

تفاوت آن با نرم افزارهای آفلاین چیست؟ و ...

شاید این شوالات هم در ذهن شما باشد که هنوز پاسخی برای آنها ندارید.

با توسعه فضای اینترنت و گستردگی روزافزون آن نفوذ این ابر رسانه اجتماعی در تمامی عرصه ها بسیار چشمگیر بوده تا حدی که توسعه و پیشرفت دنیای پیش رو و آینده را بدون در نظر گرفتن آن غیرممکن می سازد. سخت افزارهایی که این شبکه عظیم را پشتیبانی می کنند دارای قابلیت های بالایی بوده و همواره به جدیدترین فناوری ها به روز می شوند. ازسوی دیگر بر روی هر کامپیوتر شخصی مرورگرهای قدرتمندی مانند گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس و ... وجود دارند که این مرورگرها بستر قدرتمندی را جهت اجرای نرم افزارها و یا مرور صفحات سنگین وب با سهم بالایی که از پردازش سیستم ها در اختیار می گیرند را فراهم می کنند. در سالهای اخیر شاهد توسعه زبان های برنامه نویسی جدید برای این منظور توسط شرکت های بزرگ دنیا از جمله گوگل، فیسبوک، یاهو، مایکروسافت و بسیاری دیگر از شرکت های نوپا به این عرصه هستیم که خود بیانگر این مطلب است که روی آوردن به نرم افزارهای آنلاین و تحت وب با رشد چشمگیری در حال افزایش است.

نرم افزارهای آنلاین(تحت وب)
هر برنامه کاربردی تحت وب ، نوعی برنامه کاربردی سرویس گیرنده / سرویس دهنده به شمار می آید . این بدین معناست که وظایف یک برنامه کاربردی در بین کامپیوتر سرویس گیرنده (سیستم شخصی شما) و یک کامپیوتر سرویس دهنده (سرور وب) تقسیم می شود . این کامپیوترها از طریق اینترنت یا شبکه داخلی با یکدیگر به تبادل اطلاعات می پردازند.

برای دستیابی به هر برنامه کاربردی تحت وب می بایست از یک مرورگر وب مانند گوگل کروم و یا فایرفاکس و ... استفاده کنید که در یک کامپیوتر سرویس گیرنده اجرا می شود .
برنامه کاربردی تحت وب خودش در یک کامپیوتر سرویس دهنده ذخیره می شود . نرم افزاری که از آن تحت عنوان وب سرور یاد می شود، در این کامپیوتر اجرا می شود که امکان ارسال صفحه های وب به مرورگرها را برای سرویس دهنده فراهم می سازد.
چون بیشتر برنامه های کاربردی وب با داده هایی کار می کنند که در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می شوند یک بانک اطلاعاتی نیز در بیشتر کامپیوترهای سرویس دهنده وجود دارد.

بطور خلاصه نرم افزار تحت وب : نرم افزاری است که تما م اطلاعات در سرور نصب می شود و شما برای دستیابی به اطلاعات باید از مرور گر اینترنت استفاده کنید.

مزایای استفاده از نرم افزارهای آنلاین

نرم افزار هایی که  فقط قابل نصب روی یك سیستم نصب می باشند تمام پردازش ها توسط یک سیستم انجام شده و قابلیت دسترسی به نرم افزار و یا فایل های آن در نقطه دیگر و جود ندارد همچنین امکان تهیه نسخه پشتیبان از فایل های مورد نیاز شما که می تواند صورت وضعیت و یا برآوردی از یک پروژه شما باشد تنها برروی رایانه شخصی شما قابل بازیابی است این در حالی است که نسخه های تحت وب قابلیت دسترسی و کنترل پروژه و استفاده از نرم افزار و فایل های خود را از هر نقطه براحتی خواهید داشت.

برخی دیگر از مزایای نرم افزارهای تحت وب به نسبت به نرم افزارهای قابل نصب :

  1. سهولت استفاده در بستر وب
  2. سرعت بالا و افزایش راندمان كاری
  3. چند كاربره بودن به تعداد  نامحدود
  4. چند منظوره بودن و قابلیت اجرای هر گونه پردازش و محتوا
  5. چند پردازشی بودن و قابلیت جمع شدن چند سرور روی یك پردازش

آشنایی با انواع صورت وضعیت

همانگونه که از نام آن بر می آید، صورت یا لیستی از وضعیت پروژه و مجموعه خدمات انجام شده، مصالح و مواد تهیه شده، حمل این مواد و مصالح، هزینه ساخت و ترکیب مواد و غیره می باشد. هر صورت وضعیت شامل مشخصاتی از پروژه و قرارداد و خلاصه متره همه آیتم های فوق به همراه برآورد ریالی آن طبق فهرست بهای مربوط به آن پروژه از زمان عقد قرارداد می باشد.

به طور کلی صورت وضعیت ها به سه نوع تقسیم می شوند:

نوعی از صورت وضعیت های ارائه شده با نام برآورد، در واقع تخمینی از حجم کلی برآورد ریالی کل پروژه توسط پیمانکار می باشد که می تواند در زمان انجام پروژه، در صورت قبول وی به عنوان مجری کار توسط کارفرما، از سوی پیمانکار به واحد پیمان و رسیدگی ارسال گردد.

نوع دیگر صورت وضعیت ها، شامل صورت وضعیت تحویل موقت کار می باشد. هر پیمانکار در تقسیم بندی مالی پروژه خود در مدت زمان انجام قرارداد مختار است. بدین معنی که پیمانکار می تواند تمام پروژه را با استفاده از سرمایه شخصی خود انجام داده و سپس صورت وضعیت فعالیت های انجام شده را به کارفرما تحویل دهد و یا این صرف هزینه را به بخش های کوچکتری که بر اساس شناخت او از بازار و مصلحت اندیشی اقتصادی و یا توان مالی پیمانکار تعیین می شود، تقسیم نماید.

در صورتی که پیمانکار این تقسیم بندی را به درستی انجام دهد و مطالبات مالی خود را طی چند صورت وضعیت مطالبه کند، هر صورت وضعیت به عنوان یک صورت وضعیت تحویل موقت نام گذاری می شود به این دلیل که پیمانکار، کار را تا مرحله مورد نظر خود به صورت موقت به کارفرما تحویل می دهد تا پس از پرداخت مطالباتش وارد فاز بعدی کار گردد.

توصیه ای که در این واحد به پیمانکاران می شود ارائه مبالغ کمتر در تعداد بیشتری صورت وضعیت است، چرا که در صورت وضعیت های پرآیتم و با مبالغ بالا احتمال خط خوردن برخی آیتم ها بیشتر از صورت وضعیت های کم آیتم تر است.

سومین نوع صورت وضعیت ها، صورت وضعیت های تحویل قطعی هستند. هرگاه پیمانکار، آخرین صورت وضعیت خود را به منظور دریافت تمامی مطالباتش و برای تسویه حساب قرارداد و برچیدن کارگاه خود به کارفرما تحویل دهد، این صورت وضعیت به عنوان تحویل قطعی قلمداد خواهد شد.

اضافه شدن فهارس سال 95 به نرم افزارهای آنلاین متراک

به اطلاع کاربران عزیز می رساند فهارس سال 95 به نرم افزار آنلاین صورت وضعیت نویسی اضافه شده و تمامی کاربرانی که دارای اکانت فعال می باشند می توانند بدون هیچ اقدام خاصی از تمامی فهرست های سال 95 نیز استفاده نمایند.

123